MAKNA NILAI RELIGIUS TEMBANG MACAPAT MIJIL PADA PEMBELAJARAN SISWA SD

Authors

  • Lathifatul Qolbi Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Ajizatur Rohmaniah Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Fahmi Maria Ulfa Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Muhammad Nofan Zulfahmi Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Keywords:

Tembang Macapat Mijil, Nilai Religius, Siswa Sekolah Dasar

Abstract

Abstract
Macapat songs, one of Java's cultural heritage, have religious values that are relevant for elementary school students'
learning. This article highlights the potential of Mijil songs as a medium for instilling religious values in character education.
By using the literature study method and the Systematic Literature Review (SLR) approach, this research identifies the
meaning and spiritual value of the Mijil song and its application in learning. The results of the study show that Mijil songs
contain values and are closely related to Islamic religion, such as faith, honesty, hard work and responsibility which are
important for forming students' character. Apart from that, this song can increase interest in learning through creative
approaches, such as the use of interactive media. These findings reinforce the importance of integrating local wisdom in the
curriculum to preserve culture while improving the quality of education.
Keywords: Mijil Macapat Song, Religious Values, Elementary School Students.
Abstrak
Tembang macapat salah satu warisan budaya Jawa memiliki nilai-nilai religius yang relevan untuk
pembelajaran siswa sekolah dasar. Artikel ini menyoroti potensi tembang Mijil sebagai media untuk
menanamkan nilai-nilai religius dalam pendidikan karakter. Dengan menggunakan metode studi pustaka
dan pendekatan Systematic Literature Review (SLR), penelitian ini mengidentifikasi makna dan nilai
spiritual tembang Mijil serta penerapannya dalam pembelajaran. Hasil kajian menunjukkan bahwa
tembang Mijil mengandung nilai-nilai dan berhubungan erat dengan reiligius Islam seperti keimanan,
kejujuran, kerja keras, dan tanggung jawab yang penting untuk membentuk karakter siswa. Selain itu,
tembang ini dapat meningkatkan minat belajar melalui pendekatan kreatif, seperti penggunaan media
interaktif. Temuan ini memperkuat pentingnya integrasi kearifan lokal dalam kurikulum untuk
melestarikan budaya sekaligus meningkatkan kualitas pendidikan.
Kata kunci: Tembang Macapat Mijil, Nilai Religius, Siswa Sekolah Dasar.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Qolbi, L., Rohmaniah, A., Ulfa, F. M., & Zulfahmi, M. N. (2024). MAKNA NILAI RELIGIUS TEMBANG MACAPAT MIJIL PADA PEMBELAJARAN SISWA SD . Al-Wihdah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 54–61. Retrieved from https://e-jurnal.stitnurussalam.ac.id/index.php/alwihdah/article/view/231